Децентралізація влади

Версія для друкуВерсія для друку

Об’єднання територіальних громад

НОВИНИ РАЙОНУ:                                                                                                                                                                                        

28/08/17

Новини децентралізації. В останніх новинах децентралізації влади щодо призначення Центральною виборчою комісією виборів у 202 об’єднаних територіальних громадах в областях України. Проте виборів у Полтавському не було призначено, попри те, що чотири територіальні громади пройшли всю необхідну процедуру для об’єдання.

Для вирішення цього питання голова районної державної адміністрації Ігор Карімов разом з головами сільських рад, де планувались вибори, звернулись до голови обласної державної адміністрації Валерія Головка.

«Постановою  ЦВК від 16 серпня 2017 року № 160 «Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року № 32» внесла зміни, що передбачають –  якщо буде будь-яка скарга, позов на процес об’єднання громад – вибори не призначаються. Усі сільські голови чекали і думали, що рішення прийнято. А зараз у нас один громадянин може перекреслити рішення усієї громади. І це відбувається по всій Україні», – зазначив Ігор Карімов.

Вибори в ОТГ важливі тим, що це розвиток громад, який тепер затримується, це виділення бюджетних коштів, які можуть бути втрачені. Голова обласної державної адміністрації Валерій Головко, в свою чергу зазначив, щоб вирішити це питання він особисто зустрінеться з головою Верховної Ради України Андрієм Парубієм.

08/08/17

08 серпня в Супрунівській сільській раді відбулись громадські слухання, в яких взяв участь голова райдержадміністрації Ігор Карімов з питання добровільного об’єднання територіальної громади з Гожулівською сільською радою.

Питання реформи децентралізації стоїть гостро.  Громада наразі не готова об’єктивно виразити свою точку зору, тому голова райдержадміністрації зупинився на всіх питаннях, які стосуються реформ: процедури об’єднання, розвиток майбутньої громади, питання фінансового забезпечення, територіального устрою, підтримки держави тощо.

Голова райдержадміністрації надав відповіді на всі запитання мешканців, навів фактичні дані доцільності та перспективи об’єднання сільських рад, приклади процесу об’єднання громад в інших районах області, а також наголосив на тому, що саме об’єктивна думка мешканців в цьому питанні є найбільш вирішальною.

Також в громадських слуханнях взяли участь голова районної ради Михайло Кононенко, депутат обласної ради Петро Ворона.

 

10/07/17

10 липня 2017 року, в Микільській сільській раді відбулось позачергове засідання сесії сільської ради, на якому розглянули питання добровільного об'єднання територіальної громади з Терешківською сільською радою з центром в селі Терешки.

Всі бажаючі мали слово виступити та виразити свою думку.

Більшість представників депутатського корпусу проголосували "за" створення Терешківської об'єднаної територіальної громади з центром в селі Терешки, підтримавши, в першу чергу, думку самих мешканців сільської ради.

Сільські ради об'єднаних територіальних громад повинні продовжувати міцну взаємодію, спрямовувану на покращення якості життя громади, розвитку сіл.

Повідомляємо також, що минулого тижня в Полтавському районі депутатами Щербанівської та Тростянецької сільських рад було прийнято рішення про створення Щербанівської об'єднаної територіальної громади.

Наразі ці дві об'єднані територіальні громади вже направляють відповідні документи до Полтавської обласної державної адміністрації для подальшого направлення звернення до Центральної виборчої комісії, щоб цієї осені вже провести вибори.

Заворсклянська сільська рада виявила бажання об'єднатись з Писарівською сільською радою Новосанжарського району в Заворсклянську об’єднану територіальну громаду, громадськість якої також підтримала процес децентралізації,  і в Полтавську обласну державну адміністрацію направлені рішення для отримання відповідного висновку.

Таким чином, в на шляху реальних змін  оптимізації влади на місцях стали вже три об’єднані територіальні громади.

 

30/05/2017

За станом формування об’єднаних територіальних громад Полтавський район займає не перші місця серед районів області. Проте після активного обговорення формату об’єднання територіальних громад з початку року 6 сільських рад району активно долучились до цього процесу.

На даний час в районі триває процес об’єднання 4 громад. Після проведення громадських обговорень, голосування депутатів можна не вагаючись сказати, що населення  готове до ефективних змін в реформі децентралізації.

На цьому тижні, 30 травня, депутати Тростянецької сільської ради надали згоду на об’єднання в Щербанівську територіальну громаду, депутати Микільської сільської ради більшістю голосів надали згоду на добровільне об’єднання з Терешківською сільською радою. В засіданнях сесій сільських рад взяли участь голова райдержадміністрації Ігор Карімов, перший заступник голови райдержадміністрації Валентин Герасименко, депутат обласної ради Петро Ворона, депутати районної ради – Андрій Командиров, Оксана Гончаренко, Жанна Мірошніченко, підприємці, громадськість.

Володимир Каменцев, Тростянецький сільський голова повідомив, що депутати, що були присутні на засіданні одноголосно віддали свої голоси «за» об’єднання. «Тепер перед нами стає наступний етап – проходження процедур узгодження та підписання юридичних документів, які готуються для реєстрації нової громади; затвердження Статуту, Положення про орган виконавчої влади, який відповідатиме за головні життєві процеси громади. Роботи ще багато, проте впевнений, що все вдасться. Головне – молодь, яка найбільш активно проявила своє бажання об’єднатись. Це тішить, бо це майбутнє нашої громади», - зазначив сільський голова.

Процес об’єднання триває і в Заворсклянській та Мачухівській сільських радах. Свою згоду на приєднання до Заворсклянської сільської ради надали депутати Писарівської сільської ради Новосанжарського району. Мачухівська сільська рада ініціювала процес об’єднання та направила свої пропозиції до Судіївської, Калашниківської сільських рад Полтавського району, Полузірської сільської ради Новосанжарського району та Плосківської сільської ради Решетилівського району. Наразі в цих сільських радах триває процес громадського обговорення.

Полтавська районна державна адміністрація, в межах своїх повноважень, всіляко сприяє добровільному об’єднанню територіальних громад. Адже реформа децентралізації – це відповідь на суспільний запит побудови відкритої соціально-ринкової держави, це прогрес у посиленні спроможності місцевих громад, який сприятиме зростанню ролі представницьких органів місцевого самоврядування, розвитку засад демократії, самоврядності громади та розширення їх впливу на управлінські рішення.

 


НОВИНИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ                                                                                                                                                                        

 

Як зміниться доходна частина місцевих бюджетів у разі об'єднання громад?

Громади, що об’єднуються у відповідності до Перспективного плану отримують значний додатковий ресурс у вигляді 60% ПДФО (ст. 64 Бюджетного кодексу України). Громади, що не увійшли до перспективного плану, оскільки не виконують жодного з делегованих повноважень, ПДФО як виду доходів не отримують.

Розрахункова різниця між доходами об’єднаних громад та громад, що не увійшли до Перспективного плану, або об’єднані поза його межами, по Україні становить 2,5 раза.

Нормативи розмежування ПДФО

25% – Державний бюджет

15% – обласні бюджети

60% – бюджети міст обласного значення, району, об'єднаних громад

40% – бюджет м. Києва

0% – бюджети сіл, селищ, міст районного значення, що не об'єднані в межах перспективного плану

Міжбюджетні трансферти

Ст. 96 Бюджетного Кодексу України визначає види міжбюджетних трансфертів, зокрема:

1.                      Базова дотація – трансферт, що надається з державного бюджету місцевим бюджетам для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій. Вона передається з Державного бюджету. Горизонтальне вирівнювання надається:

o          обласним бюджетам;

o          містам обласного значення, районам і об’єднаним територіальних громадам, що створюються згідно із перспективним планом формування територій громад за критеріями кількості населення; надходження ПДФО за останній звітний бюджетний період; індекс податкоспроможності відповідного бюджету.

Оскільки бюджети громад, що не об’єдналися у відповідності з перспективним планом, не виконують делеговані повноваження, то горизонтальне вирівнювання (базова дотація) їм не розраховується та не надається.

2.                     Субвенції. Обсяги освітньої та медичної субвенції затверджуються у Законі України«Про Державний бюджет України» окремо для обласних і районних бюджетів, міст обласного значення, та бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Оскільки бюджети громад, що не об’єдналися за перспективним планом, не виконують делеговані повноваження, освітня та медична субвенції бюджетам  не розраховується та не надається.

Важливо: Між бюджетами всередині області та всередині районів  може здійснюватися об’єднання коштів громад (незалежно від факту об’єднання) та передача субвенцій на утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування.

* * *

1.     Сутність та механізм обєднання територіальних громад:

Метою реформи місцевого самоврядування є, передусім, забезпечення його спроможності самостійно, за рахунок власних ресурсів, вирішувати питання місцевого значення. Йдеться про наділення територіальних громад більшими ресурсами та про мобілізацію їхніх внутрішніх резервів. Перш за все мова йде про зарахування до їхніх бюджетів 60% податку на доходи громадян. З додаткових ресурсів у ході реформи місцеві ради отримують власний земельний податок, ставки якого на своїй території кожна рада встановлюватиме самостійно. При цьому до юрисдикції кожної ради передаються всі землі відповідної громади, в тому числі й за межами населених пунктів. Також запроваджується обов’язковий у країнах зі спроможним місцевим самоврядуванням місцевий податок на нерухоме майно. Рішення про його запровадження та про його ставки кожна місцева рада теж приймає самостійно. Громада отримує також 5% від продажу пального на АЗС, алкогольних та тютюнових виробів. Крім того, за бюджетами місцевого самоврядування залишаються такі джерела, як раніше закріплені місцеві податки і збори.

Однак навіть наділення цими ресурсами переважної більшості наявних дрібних територіальних громад їхньої спроможності не забезпечить. Надмірна частина ресурсів у таких громадах і далі витрачатиметься на утримання управлінського апарату, а для реалізації серйозних проектів місцевого розвитку коштів не вистачатиме. Тому реформа місцевого самоврядування, враховуючи позитивний як європейський, так і власний історичний досвід, передбачає об’єднання (укрупнення) територіальних громад.

При цьому за кошти платників податків утримуватиметься одна рада, один голова, один виконком, а не декілька – що збереже кошти для реальних справ. З більшої території до місцевого бюджету можна зібрати значно більші податкові обсяги. Це дозволить місцевим радам об’єднаних громад вже в найближчому майбутньому забезпечити додатковими робочими місцями їх жителів та значно покращити стан населених пунктів, а значить, і якість життя громадян.

Однак укрупнення території громад не може бути довільним, воно має свої логічні межі. Відстань від центру громади до її найдальшого населеного пункту має бути такою, щоб у екстрених випадках її не довше ніж за 30 хвилин могли подолати пожежна команда, швидка допомога, поліцейський патруль. Допомога, надана через більший проміжок часу, різко втрачає ефективність. Питання визначення меж нових, об’єднаних громад вирішуватиметься органами влади обласного рівня з урахуванням як об’єктивних критеріїв, так і думки громадян.

Після консолідації громад села, які не матимуть власних сільрад, будуть представлені в місцевій раді своїми депутатами, а у виконкомі – сільськими старостами. Старости та депутати здійснюватимуть зв’язок між односельцями і владою громади та вирішуватимуть різні проблеми його жителів у раді та виконкомі.

До центрів спроможних громад (тобто ближче до громадян, що живуть поза райцентрами) будуть перенесені з районних центрів місця надання низки важливих послуг – адміністративних, соціальної допомоги через територіальні центри, пожежні, правоохоронні, санітарно-епідеміологічної служби тощо. У разі нестачі приміщень, інших елементів інфраструктури для надання всіх необхідних послуг громадам надаватиметься допомога з державного бюджету на їх придбання чи побудову.

 

Показники по Полтавській області до реформи:

Загальна кількість рад - 503, з них:

·         міських - 15

·         селищних - 21

·         сільських - 467

 

 

2. Основні етапи формування обєднаних територіальних громад:

На першому етапі формування спроможних (об’єднаних) територіальних громад визначаються центри спроможної територіальної громади. Це місто обласного значення, а також населений пункт – районний центр.

На другому етапі визначається зона доступності населених пунктів до адміністративного центру спроможної (функціональної) територіальної громади, яка складає 20 км (визначаються з урахуванням доступності основних публічних послуг, що надаються на територіях цих громад, зокрема час прибуття для надання швидкої медичної допомоги в ургентних випадках та пожежної допомоги не має перевищувати 30 хвилин).

Відстань може бути збільшено до 25 км, якщо чисельність жителів спроможної територіальної громади, в зоні віддаленості більше 20 км, складатиме не більше, ніж 10 % від загальної чисельності жителів цієї громади.

На третьому етапі визначається адміністративний центр, із населених пунктів які розташовані за межами зони доступності. Як правило це село, селище, яке має краще розвинену інфраструктуру.

Як виняток, у випадках розташування в зоні доступності потенційного адміністративного центру села, селища, міста, яке має відповідні фінансові, інфраструктурні та кадрові ресурси, загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступеня та кількість дітей шкільного віку – не менше 250 і дошкільного віку – не менше 100, такий населений пункт може бути визначений потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади.

 

3. Акти законодавства:

1)    Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» 05.02.2015 № 157-VIII

2)    Закон України «Про засади державної регіональної політики» від 05.02.2015 № 156-VIII

3)    Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" (Стаття 14¹)

4)    Постанова Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 р. "Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад"

5)    Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2014 р. № 333-р "Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні"

6)    Розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 червня 2014 р. № 591-р "Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні"

7)    Розпорядження Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 р. № 349-р "Про внесення змін до плану заходів щодо реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні"

 

Наверх ↑